Het gesprek wordt via Microsoft teams ingepland

Onze diensten

Overige links

kom in contact

Volg onze socials

Met een 4.8 worden wij op Trustoo beoordeeld

Een website voor makelaars in 2022 | De checklist voor het nieuwe jaar

Je bent net begonnen als makelaar of je gaat al een tijdje mee. Je bent in ieder geval op zoek naar een nieuwe website of naar manieren om je oude wat nieuw leven in te blazen… super tof! In dit blog ga ik je uitleggen waar een website voor makelaars in 2022 allemaal aan moet voldoen. 

De basic’s 

Het is tegenwoordig erg belangrijk geworden dat je website op zen mist goed scoort op de core web Vitals. Dit zijn belangrijke meet punten van je website waaraan ze je vindbaarheid meten, je gebruiksgemak & de snelheid van je website.  

Google meet al deze punten zelf om jouw website op al deze punten een score te kunnen geven. Deze score nemen ze dan vervolgens mee in de plaatsing van je website binnen de zoekmachine. Zo zetten ze websites die beter geoptimaliseerd zijn op de boven genoemde punten voorrang omdat deze zullen voldoen aan de gebruiksvriendelijkheid die Google wil zien van websites. Nu vraag je je misschien wel af “Waarom doet Google dit eigenlijk?”  

Nou heel simpel. Het is Google’s taak om de kwaliteit van de gebruikservaring van zijn gebruikers te waarborgen. Als iemand namelijk een minder goeie ervaring heeft met Google gaat deze persoon misschien wel een andere browser dan Google gebruiken. Dit willen ze natuurlijk absoluut voorkomen, daarom geven ze web developers allerlei tools om op deze punten te optimaliseren. 

Als je hier meer over wilt leren raad ik je aan om onze SEO-guide te lezen waarin we je alles vertellen over deze punten en hoe jij SEO kan inzetten om je website naar een betere positie binnen Google te ranken. 

Naast wat Google & andere zoekmachines belangrijk vinden als we kijken naar het stukje online zichtbaarheid is een functionele website eigenlijk het allerbelangrijkste. Binnen bepaalde doelgroepen of niches verwachten klanten bepaalde functionaliteiten op websites omdat ze die gewend zijn binnen de niche. De bekendste website waar huizen worden verkocht in Nederland is Funda daar kunnen we het allemaal wel over eens worden. Met Bijna 8 miljoen bezoekers per maand, spant deze gigant echt wel de kroon in makelaars land. Maar wat maakt Funda dan zoon fijne website waardoor hij geliefd is door velen?

Welke functionaliteiten zijn belangrijk?

We hebben het net al even gehad over een bekende website binnen de branche namelijk Funda.

Als je op de website van Funda land dan vallen een aantal dingen eigenlijk gelijk op. We zien een zoekfunctionaliteit waarmee we gelijk onze specifieke wensen kunnen opgeven. We kunnen aangegeven of we willen kopen of huren ook kunnen we de bestemming van het pand aangeven waardoor ook zakelijke klanten op Funda kijken om hier te zoeken voor een pand.

Naast de zoekfunctie zien we boven in het scherm nog een inlog portaal waar je kunt inloggen als je een account hebt. Dit is natuurlijk handig als je mensen aan je wilt binden. Binnen de account functie kunnen klanten huizen bekijken en deze opslaan om hier later nog eens na te kijken waardoor ze al wennen aan het idee van het huis. Alleen maar voordelen voor jou;)

Dan zien we naast het inlogportaal nog een menu die wordt gebruikt voor de algemene navigatie van de website.

In dit menu geeft Funda de belangrijkste functies voor de website nog een keer weer. Zoals je ziet in de afbeelding hierboven zien er op Funda ook nog een aantal reken tools aanwezig waarmee je als klant direct kunt uitrekenen wat het je zou kosten als je een bepaalde woning of een pand zou aanschaffen. Zo maken zij het mogelijk voor hun klanten om hun maandelijkse lasten al te berekenen op Funda zelf zodat ze een beter idee hebben wat het maximale bedrag is waarvoor zij een woning kunnen aanschaffen. Hiernaast hebben ze op Funda ook nog de “waardecheck”. De tool die je met een paar simpele klikken laat zien wat je huis waard is.

Wat het voordeel is aan al deze functies op je website is dat je bezoeker de website niet hoeft te verlaten als hij of zij meer informatie wil. Dit verhoogt dan ook weer je score voor zoekmachines die je uiteindelijk ook een hogere plek in hun rankings geven wat zich weer vertaald in meer klanten en leads.

Hieronder heb ik de drie belangrijkste functies van de site onder elkaar gezet, maar laten we wat dieper ingaan op de belangrijkste feature binnen deze functies, namelijk de zoekfunctie.

  • Zoekfunctie om zo het aanbod van de website te zien.
  • Accountfunctie.
  • Reken tools (Bereken je maand-lasten, Waardecheck: wat is mijn woning waard)

De zoekfunctie

Als je op Funda wilt zoeken zie je niet gelijk alle categorieën die de website te bieden heeft. Aller eerst willen ze dat je de basis informatie invult die het allerbelangrijkst is in het koopproces namelijk wat iemand echt maximaal wilt uitgeven en waar deze persoon dan wilt kijken voor een woning.

Dit doen ze om het hun klanten zo makkelijk mogelijk te maken en ze mee te nemen in hun koop proces de meeste mensen moeten eerst een dieper begrip krijgen van wat ze precies willen voordat ze een specifieker beeld hebben van waar ze naar op zoek zijn.

Filters wat zijn het & hoe werkt dat?

Filters zijn een belangrijk onderdeel binnen de zoekmachine op Funda. Deze maken het mogelijk om binnen de website heel specifiek te filteren op bepaalde wensen. Dit hebben ze links uitgelijnd op de website.

Specifiek zijn is enorm belangrijk. Elke klant heeft andere wensen en zeker als mensen een grote uitgave gaan doen wordt dit alleen maar belangrijker, ze gaan dan nog meer letten op de kleine details. Denk maar eens aan jezelf als je een nieuw product aanschaft. Als je op zoek bent naar een nieuwe broek zult je veel minder onderzoek doen dan wanneer je een nieuwe auto gaat aanschaffen. Dit maakt specifiek zijn binnen de makelaars branche echt een vereiste en we zien dat het werkt.

Binnen Funda hebben we de volgende filters waarvan ik de werking en hun “importance?”

Aan je zal uitleggen.

De eerste die we zien is de “Soort aanbod” functie.

Soort aanbod

Hier kun je aangeven waar je daadwerkelijk naar op zoek bent. Wil je een woonhuis, een appartement, parkeergelegenheid of een opslag box. Wat het ook is je geeft het hier in deze functie aan. Dit is natuurlijk handig omdat we hiermee weer een stukje specifieker zijn.

Dagen op Funda

De volgende functie op de bekende makelaars website is hoeveel dagen een huis is aangeboden. Voor deze functie ben ik even onderzoek uitgegaan omdat ik niet zo 123 kon plaatsen waarom deze nou zo belangrijk is. Wat ik heb kunnen vinden is dat het te maken heeft met FOMO hoe langer een huis online staat hoe groter de kans dat andere hem ook hebben gezien. Hierom wordt er op veel websites ook met stickers gewerkt die dit nog extra aandikken.

Status

De status van een huis geeft aan of een huis nog beschikbaar is, in onderhandeling is of al verkocht. Het psychologische effect van dit filter in ongeveer hetzelfde als die van het filter hierboven. Hiernaast is het handig om de mensen die je website bezoeken een keuze te geven. Als je bijvoorbeeld nog heel erg aan het oriënteren bent vind je het wellicht fijn om alleen naar huizen te kijken die beschikbaar zijn.

Gebruiksoppervlakte wonen

De naam van de functie verteld al precies wat deze functie doet, maar voor het gemak leg ik deze toch nog even uit. Dit is de gebruiksoppervlakte functie. Het geeft de bezoeker de mogelijkheid om aan te geven wat voor gebruiksoppervlakte de woning minimaal & maximaal mag hebben. Deze functie is ook weer enorm handig als het aan komt op het stukje specifiek zijn. Ben je nou op zoek naar een villa zoek je natuurlijk niet op een gebruiksoppervlakte van 50 M².

Perceeloppervlakte

Deze spreekt net als de functie hierboven redelijk voor zich, maar ook deze zal ik voor het gemak nog even uitleggen. Deze met deze functie kun je zoals in de afbeelding hierboven precies aangeven naar hoeveel perceel ruimte je op zoek bent. Ook bij deze functie kun je gebruik maken van een minimum en een maximum als je dat wilt om op deze manier nog specifieker te zoeken naar het huis wat jij voor ogen hebt.

Aantal kamers

Nog een belangrijk filter in het kader van specifiek zijn is het kunnen aangeven van een aantal kamers is het huis. Deze functie werkt net zoals de filters hierboven met een maximum & een minimum waardoor je gemakkelijk kunt zoeken tussen huizen die precies aan jouw kamer wens voldoen als consument. Doordat je het zo enorm specifiek maakt, ziet de koper het huis eigenlijk al bijna voor zich. Dit draagt allemaal weer bij aan het verhogen van de conversie op de website.

Aantal slaapkamers

Dit filter werkt precies zoals het hierboven beschreven filter en is om precies dezelfde reden belangrijk. Een gezin met wat bestaat uit 6 leden heeft meer slaapruimte nodig dan een gezin dat bestaat uit 4 leden. Of misschien wil je wel een gastenverblijf in je huis.

Buiten ruimte

Een balkon, dakterras of tuin? Of misschien wel allemaal… Met deze functie kan een bezoeker op je website zelf aangeven waar hij of zij naar op zoek, is. Dit zou bijvoorbeeld voor iemand die op zoek is naar een woning in de stad erg handig kunnen zijn omdat deze aan kan geven op zoek te zijn naar een dakterras of balkon.

Bouwperiode

Met dit filter kun je binnen Funda woning & ander vastgoed selecteren op basis van wanneer deze gebouwd zijn. Sommige mensen hechten veel waarde aan nieuwe of juist aan oude bebouwen deze functie maakt het mogelijk om aan te geven wat je een wenselijke periode vindt voor de bouw van je huis. Als we kijken naar nieuwe huizen zal hier een oogmerk op duurzaamheid liggen bij de consument die zoekt naar zoon dergelijk huis.

Ligging

Waar is het huis eigenlijk gebouwd? Met dit filter kun je precies zien waar een huis is gebouwd. Je kan het je zo gek niet bedenken of deze functie heeft het wel. Je kunt hier enorm specifiek aangeven wat voor leefruimte je naar op zoek bent. Ook deze functie is natuurlijk helemaal gericht op het zo volledig schetsen van het beeld wat iemand in zijn hoofd heeft en hopelijk krijg je al een beetje een idee hoe ver Funda daarin is gegaan en begrijp je ook waarom ze zo succesvol zijn.

Soort bouw

Bij het filter “soort bouw” kun je aangeven of je een nieuwbouwhuis of een bestaande woning wilt. Very simple right;)

Garage

Ook biedt de zoekmachine van Funda je de mogelijkheid om aan te geven of je op zoek bent naar een garage aan huis of niet. Deze functie is voor verschillende doelgroepen erg belangrijk omdat sommige huishoudens tegenwoordig niet zonder een garage willen en geef ze eens ongelijk. Maar hier houd Funda natuurlijk niet op… zoals je ziet op de afbeelding hierboven kun je in Funda zelfs aangeven wat voor garage je precies wilt van een aangebouwde garage tot een parkeerkelder de opties zijn eindeloos.

Aanwezigheid van…

Onder het filter Aanwezigheid van laat de zoekmachine van Funda zien hoe veelzijdig zij is. Je kunt in dit filter echt van alles opgeven, van zwembad tot stoommachine of zelfs een lift. Met dit filter kun je het allemaal aangeven om op deze manier zo specifiek mogelijk te zoeken naar de woning van je dromen. Dat is toch wel heel vet.

Toegankelijkheid

Hoe toegankelijk is de woning eigenlijk en is er bijvoorbeeld ruimte om met een beperking in het huis te wonen. Ook dit kunnen bijzonder belangrijke vraagstukken zijn voor sommige klanten daarom is ook dit een handig filter om op je makelaars website te hebben.

Energie label

Na een enorme lijst van features waar je op kunt filteren zijn we bijna bij de laatste aangekomen. Dit is het label van je huis. Funda maakt het mogelijk om je huis te filteren op het energie label wat deze heeft. Zoals ik hierboven ook al uitlegde hechten sommige mensen erg veel waarde aan duurzaamheid zeker in de wereld van vandaag wordt dit steeds een belangrijker gegeven. Daarom is dit filter zo belangrijk om te hebben.

Hij wordt misschien makkelijk over het hoofd gezien, maar vergeet nooit de kracht van enorm specifiek zijn. Funda is het bewijsmateriaal;)

Extra’s

We zijn alweer aangekomen bij het laatste filter uit de lijst. Dit zijn alle extra’s die je kunt opgeven binnen de zoekmachine op de website. Hier kun je zoeken naar aanvullend informatie over de huizenmarkt. Zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid om alle open huizen in een bepaalde regio te zien. Of te kunnen zien of een huis binnenkort wordt geveild.

De makelaars website van Antenu.

Bij Antenu houden we ervan om mee te denken met jou. Daarom hebben wij rekening gehouden met al deze features en filters als je bij ons je website laat bouwen. Door gebruik te maken van filters net als op Funda bieden we jou de mogelijkheid om van jouw website een eigen Funda te maken zodat je bezoeker je website moeiteloos kunnen navigeren. Als je hier meer over wilt weten twijfel dan niet langer en neem gewoon contact met ons op!

Nu gaan we door naar de iets technischere kant van de website. Dit heeft te maken met bezoekers naar je website krijgen. Welke problemen lopen makelaars tegen aan en hoe kunnen we deze oplossen en zetten we deze problemen om in voordelen omdat we boven de concurrent uitsteken in plaats van achter de feiten aanlopen.

Veel voorkomende problemen 

Na wat onderzoek zijn we erachter gekomen wat de meest voorkomende problemen zijn als we kijken naar websites van makelaars. Deze zijn namelijk vaak langzaam. De oorzaak voor dit probleem kan te herleiden zijn aan meerdere problemen. Eentje die we een aantal keren langs hebben zien komen is dat de website slecht gecodeerd is en hierdoor niet is geoptimaliseerd op snelheid. Dit is alleen wel een erg belangrijk punt voor Google en andere zoekmachines ze hebben hier zelfs software voor geschreven zodat je zelf kunt zien hoe goed je website scoort op snelheid. Dit kun je bekijken bij de page speed insights van Google. 

Bij Antenu werken we met het bekende CMS-systeem WordPress. Voor WordPress zijn er plug-ins ontwikkeld die de snelheid van je website bevorderen doordat ze stukjes code toevoegen aan je website. Hierdoor is je website direct een stuk beter geoptimaliseerd en word je sneller hoger geplaatst binnen de zoekmachine.  

Te weinig back links 

Een tweede probleem wat we veel voorbij zien komen is een tekort aan back links. Back links zijn verwijzende links van andere websites naar die van jouw toe die je DA & PA score (Domain Authority & Page authoity score) helpen te groeien. Ik hoor je al denken waarom is dit belangrijk voor mijn website? Nou aan de hand van deze score geeft Google jou een plaats binnen de zoekmachine. Hoe hoger de score hoe makkelijker je een top drie positie weet te bemachtigen binnen Google en andere zoekmachines.

Waar komen mijn bezoekers eigenlijk vandaan? 

 Dit is misschien wel het belangrijkste onderdeel van elke website. Waar komen je bezoekers vandaan en hoe vinden de juiste mensen jouw website.  

 
 Wat we zien is dat het in makelaars land enorm belangrijk is om goed vindbaar te zijn op Google. Google zelf heeft dit onderzocht en kwam erachter dat in Nederland 90% van de mensen zich eerst oriënteert op Google voordat ze besluiten een huis te kopen. Dit is natuurlijk immens en het zorgt voor enorm veel mogelijkheden voor jou om geïnteresseerde te vinden om je woningen aan te verkopen.  

 
Goed hoe bereik je deze mensen dan is de grote vraag. Hier zijn een aantal hele effectieve methoden voor die ik je ga uitleggen en nog belangrijker hoe jij dit zelf kan toepassen op jouw website. 

SEO & SEA   

 
Twee termen die niet meer weg te denken zijn uit de wereld van vandaag. SEO (search engine optimalisation) & SEA (search engine advertisement). SEO houdt zich bezig met het creëren van content om op deze manier te ranken binnen de zoekmachines en te scoren op zoektermen. SEA is alles wat te maken heeft met online adverteren binnen zoekmachines. Dit gaat van het bieden op keywords tot re marketing waar je op andermans websites wordt getoond.

Wij van Antenu zijn groot voorstander van een goeie SEO-strategie en vinden dat dit de basis moet zijn van je online marketing. Daarnaast kun je SEA inzetten om te scoren op zoekwoorden die je met SEO alleen heel moeilijk kunt veroveren. Op deze manier haal je het maximale uit je non-paid advertising & betaal je dus alleen maar voor zoekwoorden waar je anders nooit voor had kunnen ranken. 

 
 Maar goed hoe werkt dat dan precies zoon SEO-strategie voor men website. Dat.… zal ik je eens haarfijn uitleggen. Het allerbelangrijkste punt voor het voeren van een goeie SEO-score is het selecteren van de juiste keywords of zoekwoorden. Daarnaast is het enorm belangrijk dat je weet met wat voor intensie iemand zoekt als hij of zij dat bepaalde zoekwoord intikt. Dus intensie en hoe zoekwoord zijn het belangrijkst en die kun je op verschillende manieren bepalen. Als je meer wilt leren over hoe je de juiste zoekwoorden vindt raad ik je nogmaals aan om ons blog over SEO te lezen waar we hier uitbereid over praten. Maar het stukje over intensie zal ik hier nog even uitleggen. Waarom is het het nou belangrijk om te weten wat iemands intentie is als deze persoon zoekt op google. Dit kunnen we terugleiden naar de marketing funnel. Niet ieder persoon die zich informeert of oriënteert op Google is opzoek naar hetzelfde. Sommige personen zullen misschien nog niet eens zeker weten of ze echt wel een huis willen. Dit is voor jou natuurlijk enorm belangrijke informatie omdat je hier dan weer op kunt inspelen en deze personen beter begeleid en meeneemt in het proces. Zo heb je hele koopgerichte intensies zoals “vrijstaande woning kopen in de buurt van Amsterdam”. Als je deze zoekterm ziet weet je zeker dat die persoon opzoek is naar een vrijstaande woning in Amsterdam. Maar als iemand bijvoorbeeld zoekt op “mooie locaties om in Amsterdam te wonen” is.

Dan weet deze persoon nog niet zeker waar in Amsterdam hij of zij dan wil wonen, maar wel toont deze de interesse om potentieel een huis in de regio te kopen. Als je de laatste groep helpt met het vinden van waar zij precies naar opzoek zijn zien we dat je een grote kans hebt dat ze in de toekomst ook via jouw zullen zoeken naar een woning omdat ze al bekend zijn met je.

Alles opgeteld bij elkaar…

Als je een website laat bouwen zijn er dus een hoop factoren om rekening mee te houden. Gelukkig zijn er een hoop hulpmiddel die jou kunnen helpen om je website te optimaliseren. Je kunt je natuurlijk ook laten helpen door ons team dat je graag helpt met het optimaliseren van jouw website & je marketing. Zo zorgen we samen voor nog meer bezoekers, lead & klanten.

Post Tags :

Antenu.

Antenu. is een online full service agency in Grooteboek. Dit betekent dat je voor alles bij ons terecht kan op het online gebied. Heb je na dit artikel nog vragen? dan kan je ons altijd een bericht sturen

Inhoud

Volg ons ook op verschillende social media platforms

Heb je nog een vraag?

Wacht niet langer en stel je vraag via onze contactpagina of plan een online call met ons in