SEO voorspellingen voor 2022

SEO-voorspellingen voor het nieuwe jaar 2022.

2022 is nog maar net begonnen en daarom lijkt dit mij een ideaal moment om onze verwachtingen te posten wat het nieuwe jaar betreft.

Zoals je waarschijnlijk wel weet veranderd Google jaarlijks een hoop aan de zoekmachine met het oog om het gebruiksgemak nog verder uit te bouwen. Ook voor 2022 heeft Google laten zien wat zij vinden dat belangrijk is.

Meer video content

Beeld wordt steeds belangrijker voor Google. Dit werd natuurlijk al heel duidelijk toen Google in 2006 YouTube overnam. Maar we zien dat er elk jaar meer wordt afgekeken bij YouTube.

Dit is natuurlijk niet zomaar. YouTube is een enorm succesvol platform & dit heeft alles te maken met hoe YouTube mensen op het platform houdt.

Vaak al voor je je video hebt afgekeken heb je alweer een nieuwe aangeklikt. YouTube doet heel veel aan aanbevelingen op de persoon specifiek en we zien ook dat Google deze strategie aan het overnemen is. Door jou bijvoorbeeld nieuws artikelen te laten zien die interessant zijn. Dit alles komt ook weer terug op een concept waar Google ook steeds meer waarde aan gaat hechten dit is namelijk relevantie, maar daarover straks meer.

Het wordt dus steeds belangrijker om ook op beeld te laten zien wat je aan het doen bent als je goed gevonden wil worden op Google. Hierom zie je dat veel bloggers ook beginnen met het opnemen van podcast en andere video’s om een grotere variatie aan te brengen in het aanbod waar mensen naar op zoek zijn.

Relevantie

Relevantie wordt steeds belangrijker voor Google, denk maar eens aan welke sites eigenlijk altijd bovenaan in de zoekmachine staan… juist! Nieuwssites.

Dit komt omdat deze altijd actuele artikelen plaatsen. Hier hecht de zoekmachine veel waarde aan en ook weer in het nieuwe jaar is dit een belangrijk punt. Doordat er steeds meer content online wordt gezet wordt de relevantste content steeds belangrijker.

Content strategie wordt moeilijker om te voeren

Wij voorspellen dat het in 2022 moeilijker wordt om een content strategie te voeren.

Dit komt door een aantal ontwikkelingen die de afgelopen jaren steeds belangrijker worden. De belangrijkste is dat steeds meer content wordt geschreven door AI’s. Dit is een trend die zich al een aantal jaar aan het ontwikkelen is en deze worden steeds beter in het creëren van content.

AI written content

Hoe pas je deze AI written content dan toe op je eigen business? Nou er zijn een aantal aanbieders in de markt die goed op weg zijn met het trainen van hun AI. Dit zijn Jarvis, Article forge & Rytr.

Op het moment is de content die deze AI’s schrijven nog niet foutloos dus raden wij je niet aan om al volledig op deze tools te vertrouwen om al je content te schrijven. Waar je de AI bijvoorbeeld al goed voor kunt gebruiken is voor het laten maken van bijvoorbeeld product beschrijvingen.

Door aan te geven aan de AI waar je onderwerp over gaat, gaat de AI zelf een verhaal verzinnen over het onderwerp op een manier die voor ons mensen ook te begrijpen is.

Onze voorspelling is dat AI’s in 2022 alleen maar beter worden en dat je misschien zelfs dit jaar al zou kunnen investeren in een content strategie doormiddel van AI.

Topical authority

Dit is een SEO-techniek waarbij de focus ligt op het worden van de autoriteit binnen een niche. Vorig jaar bleek deze manier van het voeren van SEO-strategie zeer succesvol. En hier werden dan ook bizarre resultaten mee behaalt.

Maar wat houdt deze strategie dan precies in?

Wat je eigenlijk doet als je deze strategie voert, is dat je de autoriteit wordt op over een onderwerp zoals we net al zeiden. Dit doe je door allereerst te bepalen welk topic jij de autoriteit op wilt worden en om vervolgens dit hele topic te bedekken.

Het bepalen van welk topic je wilt coveren is de eerste stap in het proces hierna ga je nadenken over welke onderwerpen er allemaal aanhangen en dit teken je voor jezelf uit zodat je een goed overzicht hebt van de onderwerpen waar je content over gaat schrijven.

Dit noemen we een topical map en dit is een van de meest belangrijke punten van een topical authority strategie. Omdat je je goed moet vasthouden aan deze onderwerpen.

Een veel gemaakt fout is alleen dat ondernemers niet alles over het onderwerp coveren, maar zich alleen maar focussen op de zoekwoorden waar veel volume op is zodat dit zich direct weer omzet in verkopen. Door dit te doen zullen ze helaas nooit autoriteit worden op dit onderwerp omdat ze simpel weg niet genoeg van het onderwerp weten volgens Google.

Wat je wel moet doen is alles het gehele onderwerp wat je hebt gekozen coveren in je blog artikelen. Schrijf zoveel mogelijk over het onderwerp als je kan en zelfs meer dan dat. Het is enorm belangrijk dat je alle vragen die mensen mogelijk over het onderwerp hebben kunt beantwoorden.

Dus schrijf niet alleen maar over de onderwerpen waar veel volume op is, maar schrijf vooral ook artikelen op zoekwoorden met weinig of geen volume.

Doordat je dit doet laat je de zoekmachine zien dat jij de absolute kenner bent op dit gebied en dat als iemand een vraag heeft over dit onderwerp jij die vraag waarschijnlijk wel kan beantwoorden. Hierdoor ga je zien dat je steeds vaker op de eerste pagina wordt gedisplayed en zelfs op een van de top 3 posities.

Topical map

Wat is zoon topical map dan precies? We hebben deze zojuist al even licht aangeraakt toen we je vertelde over topical autority. Maar je topical map is dus jouw overzicht van alle onderwerpen die verbonden zijn aan de niche waar jij de autoriteit wilt worden.

Dit kan alles zijn binnen het onderwerp. Als je erachter wilt komen wat voor vragen mensen allemaal hebben over jouw niche kun je eens een paar vragen in Google intikken. Dan krijg je van Google een lijst met relevante andere zoekopdrachten. Als je goed onderzoek doet kan je uit deze lijst een hoop te weten komen over jouw niche en de problemen die zich daar voordoen.

Link building wordt belangrijker

In 2022 wordt Link Building alleen maar belangrijker. Dit komt mede omdat het makkelijker wordt om een content strategie te volgen door het steeds beter worden van de AI’s en omdat Google veel waarde hecht aan referenties.

Het is hierin niet alleen belangrijk om te werken aan je externe linkbuilding maar ook om te werken aan het linken van artikelen binnen je eigen website, wat je internal linking noemt.

Als je meer wilt leren over hoe je een linking strategie bouwt raad ik je aan ons artikel over SEO in 2021 uit te checken! (link erbij)

Internal linking

Waarom is intern linken dan belangrijk hoor ik je al vragen. Nou dat antwoord is best wel simpel. Google is een zoekmachine en zoekmachines werken het beste als ze informatie goed kunnen lezen en processen. Door te werken aan een internal linking strategie laat je Google en andere zoekmachines zien welke onderwerpen met elkaar te maken hebben.

Hierdoor heeft de zoekmachine een veel beter beeld bij wat er precies wordt verteld op je website en aan welk onderwerp dit weer is gelinkt.

Dit komt omdat zoekmachines werken met zo geheten crawlers die over je website heengaan en deze dan een plekje geven binnen de zoekmachine op volgorde van relevantie voor de persoon die wat zoekt.

Meer gepersonaliseerde content

Dit heb ik eerder in het artikel ook al ligt aangeraakt. Maar Google gaat steeds meer waarde hechten aan gepersonaliseerde content. Dit komt omdat ze hebben afgekeken bij hun dochterbedrijf YouTube en wat die doet met het personaliseren van hun content op de persoon af.

De reden dat Google hier dan ook in investeert, is omdat de dwell time of de tijd die iemand ergens spendeert een stuk hoger wordt wanneer je content personaliseert in plaats van raden of iemand iets wel of niet leuk vindt.

Hierom wordt het dus weer een stukje belangrijker om je op een hele specifieke doelgroep te richten omdat je deze mensen echt moet gaan aanspreken als je wil dat ze interactief met je content omgaan.

Engagement van mensen wordt steeds belangrijker

Dit is dan ook een factor die steeds & steeds belangrijker wordt in het rankingsysteem van Google. Google vindt het enorm belangrijk dat mensen de content die ze zoeken vinden en zo snel mogelijk. Dan doet Google zijn werk namelijk goed en blijven haar gebruikers tevreden.

Een goeie indicator om te zien of content goed is, is als er veel op wordt gereageerd door mensen van buitenaf. Dat betekent in de ogen van Google dat het relevante content is waar een hoop mensen iets over te vinden hebben, en zoals al eerder duidelijk werd is relevantie een van de belangrijkste pijlers waarop Google content beoordeeld tegenwoordig.

Wat moet jij nou doen…

Het allerbelangrijkste is dat je weet wie je doelgroep is. Doe hier dan ook zorgvuldig onderzoek naar en neem niet zomaar dingen aan omdat jij ook onderdeel bent van de doelgroep andere mensen binnen de doelgroep kunnen totaal iets anders ervaren dan jij dat doet. Verder is het in 2022 enorm belangrijk dat je de autoriteit wordt binnen jouw niche door de gehele niche te coveren met informatie wordt als het ware de Wikipedia van je niche.

Verder is het heel belangrijk dat je gaat werken aan een Link strategie zowel internal als external.

Ik hoop dat je een hoop wijzer bent geworden na het lezen van dit blog en als je vragen hebt twijfel niet en stel deze gerust.

Deel dit blog artikel:

SEO voorspellingen voor 2022

Facebook
Twitter
LinkedIn

Bekijk ook andere blog posts

Menu

Snel hulp nodig?