Wat kun je allemaal met Google Analytics

Als je je bezighoudt met het optimaliseren van je website of webshop, heb je vast wel eens gehoord van Google analytics. Maar wat is Google analytics precies? Wat kun je ermee en hoe zet je het in om je eigen resultaten te verbeteren?

Wat is Google analytics?

Google analytics is een webanalyse dienst die gratis door Google wordt aangeboden, Google analytics is in het leven geroepen om website & webshop eigenaren te helpen door het inzichtelijk maken van data die gemeten wordt op het web.

Google analytics maakt dus het gedrag van je website bezoeker inzichtelijk. Hierdoor kun je Met behulp van Google analytics niet alleen zien waar je bezoeker vandaan komt, maar ook welke weg hij of zij heeft afgelegd op je website, hoe veel tijd hij of zij op je website heeft gespendeerd, waar de bezoeker op heeft geklikt (welke producten) en nog veel meer waardevolle inzichten.

Door al deze inzichten krijg je een beter idee wat de customer journey is op je website. Zodat je je website op een dusdanige manier kunt inrichten dat je de maximale potentie die erin zit er ook uit haalt.

Google analytics is gratis te gebruiken voor iedereen met een Google-account. Je maakt gemakkelijk een account aan, hierna krijg je een uniek Google analytics ID dat is gekoppeld aan je account.

Hoe werkt Google analytics?

Om Google analytics te gebruiken moet je een trackingcode installeren op je website. Dit doe je door het stukje Java-code te kopiëren vanuit Google analytics en deze te plaatsen in de broncode van je website. Deze code is gekoppeld aan je account en zorgt ervoor dat Google bijhoudt wat er allemaal op je website gebeurt.  

De data die gemeten wordt, kun je vervolgens vinden in het dashboard van Google analytics waar alle data overzichtelijk wordt weer gegeven. Hier kun je rapportages maken van alle cijfers die Google voor je verzameld heeft. Met deze analyses kun je vervolgens besluiten maken voor het verder verbeteren van je website.

Wat kan ik met Google analytics?

Google analytics maakt het mogelijk om bijna alles te meten wat er op je website gebeurt. Hier heb je zelf ook nog invloed op. Je kan namelijk zelf instellen welke gegevens je allemaal wil verzamelen op je website. We focussen ons vandaag op de vier belangrijkste gegevens in Google analytics. Namelijk doelgroepen, acquisitie, gedrag en conversies.

Doelgroepen

De doelgroep-functie geeft je de mogelijkheid om doelgroepen te maken die belangrijk zijn binnen je niche. Je kunt hier criteria instellen om bezoekers te filteren en deze in een groep te plaatsen. Als je je bijvoorbeeld richt op een jongere doelgroep tussen de leeftijd 16 -25 waarvan het grootste gedeelte uit vrouwen bestaat, kun je dat hier aangeven. Als je Google analytics juist instelt, houdt Google namelijk bij hoeveel van de gebruikers man en vrouw zijn en welke leeftijd ze hebben.

Onder het kopje doelgroepen kun ook een hoop leren over de demografische gegevens van de mensen die je website bezoeken. Zo kun je achterhalen uit welke landen de bezoekers van je website komen, om zo nog specifieker een aanbod voor deze mensen te kunnen maken.

Je kunt onder het kopje doelgroepen ook achterhalen vanaf welke apparaten je website het meeste wordt bezocht. Het zou namelijk zo kunnen zijn dat je website veel meer wordt bezocht op een device zoals een tablet waar je website niet voor is verbeterd. Hier kun je dan ook je voordeel uit halen door bijvoorbeeld een betere tabletversie van je website te maken.

Acquisitie

De Acquisitierapport in Google Analytics laten je precies weten hoe een gebruiker op je website terecht is gekomen. In een overzichtelijk overzicht kun je hier zien van welke platformen je website bezoekers komen voordat ze je website bezochten. Ze kunnen bijvoorbeeld via een advertentie op je website zijn beland. Maar ook kan het zo zijn dat ze via je eigen owned media op je website zijn beland door bijvoorbeeld een email die je naar deze persoon hebt gestuurd.

Je kunt het met Google analytics dus inzichtelijk maken via welke kanalen een gebruiker op je website beland. In Google analytics zelf kun je per kanaal zien hoeveel gebruikers dit zijn en meer specificaties zodat je een duidelijk beeld krijgt hoe je gevonden wordt op het web.

Gedrag

Een groot onderdeel van Google analytics is het onderdeel gedrag. De naam van het onderwerp verklapt al waar het over gaat. Namelijk het gedrag van de gebruikers van je website. Hier val alles onder wat je kunt schuiven onder het kopje gedrag op het internet. Ik hoor je al denken kun je niet iets concreter zijn?

Onder gedrag verstaan we alles wat een gebruiker online doet, klikken op kloppen, welke pagina’s worden veel bekeken en welke weinig. Hoelang blijft iemand op een pagina en wanneer gaat iemand weg. Welke pagina’s hebben een (te)hoge bounce rate (pagina waar iemand snel weg gaat).

Al deze informatie is belangrijk als je je website zo goed mogelijk wilt inrichten. Zonder deze informatie zou je namelijk niet weten wat er verbeterd moet worden aan je website en zou je dus dingen doen zonder dat je weet of aan kunt nemen wat het eindresultaat gaat zijn.

Conversies

Dit onderdeel van Google analytics zou door iedereen gebruikt moeten worden. Helaas hoor ik nog te vaak van mensen terug dat ze geen idee hebben wat dit is. Voor de mensen die niet weten wat een conversie is leg ik het kort uit. Een conversie is een door jou gekozen doel, als een bezoekers van je website bijvoorbeeld iets bij je koopt, is dit een conversie als je een webshop hebt en spullen verkoopt. Dit is een simpel voorbeeld van een conversie, het kan ook zijn dat je conversie doel heel anders is omdat je bijvoorbeeld een dienst aanbiedt. Als je meer wilt leren over wat een conversie is, raad ik je aan om dit even te lezen wat is een conversie?

Zoals je net al las is een conversie dus voor elke onderneming verschillend. Je vraagt je waarschijnlijk af hoe dit onderdeel je dan kan helpen? Dat zal ik je uitleggen. In Google analytics is het mogelijke om een waarde te koppelen aan een conversie. Dit kun je zelf namelijk instellen. Door een waarde te koppelen aan een conversie kun je belangrijke cijfers snel uitrekenen. Door bijvoorbeeld je Google Ads te koppelen aan je Google analytics kun je er snel achter komen wat de waarde van je Google Ads campagne is.

Zoals ik je eerder al vertelde verschild wat een conversie is dus per onderneming. De waarde van een conversie ligt aan de waarde die deze heeft voor het bedrijf. Je kunt bijvoorbeeld ook een waarde koppelen als je een reach out krijgt van een lead, zo kun je terug berekenen of een campagne een succes is of dat er nog even aan moet worden gewerkt.

Speciaal voor webshops heeft Google analytics een speciale functie e-commerce tracking. Met e-commerce tracking kun je gemakkelijk data verzamelen zoals transactiegegevens, productverkopen, aankoopbedragen en factureringsopties. Door te werken met e-commerce tracking maak je in een klap het shopgedeelte van je webshop overzichtelijk. Ook dit is met het oogmerk op het verbeteren van je webshop een belangrijke factor. Als je meer wilt leren over e-commerce tracking raad ik je aan dit blog te lezen.

Meer inzicht in het gedrag van je websitebezoekers met Google analytics?

Google analytics is een tool die je het leven een stuk makkelijker maakt als marketeer. Je hebt bijna al je data samen op een plek waar het overzichtelijk in tabellen en grafieken staat weergegeven. Google analytics helpt je bovenal met het inzichtelijk krijgen van het gedrag van je websitebezoekers zodat jij als marketeer kunt zorgen voor een optimale gebruikservaring voor de eindgebruiker.

Google analytics is door zijn enorme veelzijdigheid een ontzettend geliefde tool door marketeers en webshop eigenaren over de hele wereld.

Advies of hulp nodig met het juist instellen van je Google analytics?

Kom je er niet uit en heb je hulp of advies nodig met je Google analytics? Dan helpen we je graag verder vooruit. Plan een vrijblijvend gesprek met ons in of stel je vraag over de mail.

Deel dit blog artikel:

Wat kun je allemaal met Google Analytics

Facebook
Twitter
LinkedIn

Bekijk ook andere blog posts

Menu

Snel hulp nodig?